Praxe

Tři čtvrtiny našich internetových obchodů nejsou v pořádku - opravdu si dávejte pozor

Nakupujete přes internet? Dávno je pryč doba, kdy se přes internet daly nakupovat jen počítače, nebo pračky. Dnes už vlastně skoro ani nemusíte z domu, protože přes internet se dá objednat úplně všechno od potravin po střešní krytinu. Ale - jako ve všem - i zde je třeba si dávat pozor. A i internetové obchody, ač se tomu mnohdy jejich provozovatelé strašně diví, podléhají kontrole. A jak dopadla ta česká? No, dost příšerně...
Česká obchodní inspekce kontrolovala více než 1000 internetových obchodů a bohužel bez jakéhokoliv pochybení je pouze čtvrtina, konkrétně 27 procent. Zbylých 73 procent internetových obchodů porušuje některou z povinností. Povinnosti jsou přitom tak trochu rozesety po několika právních předpisech, jako je například Občanský zákoník, Obchodní zákoník, Zákon na ochranu spotřebitele a další jak národní, tak ovšem i platné mezinárodní předpisy.

Mezi nejčastější prohřešky patřily takzvané nekalé obchodní praktiky (pseudoslevy, nevýhodné akce, dokonce i nucení zákazníka k dodatečnému nákupu) a samozřejmě obvyklá stálice mnoha podvodníků, ale v poslední době bohužel i jinak seriózních prodejců a to nedostatečné kontaktní informace a informace o prodejci. Ne, e-mailová adresa opravdu nestačí. Při nákupech v internetových obchodech byste si měli dávat pozor třeba i na nejasné a nevýhodné smluvní podmínky, ale na druhou stranu byste měli vědět, že ať už si prodejce napíše do svých smluvních podmínek cokoliv, vy stále máte zaručena svá zákony daná práva. To se týká zejména odstoupení od smlouvy, plateb a samozřejmě reklamací.

Platí několik základních pravidel, která byste měli znát a dodržovat:

  • Nikdy – za žádných okolností – neplaťte předem přímo na účet prodejce. Když už nenabízí platbu třeba po dodání zboží dobírkou, plaťte vždy alespoň přes nějaký platební systém, kde je záruka vrácení peněz a zrušení transakce v případě podvodu
  • Než nakoupíte v e-shopu, kde nakupujete poprvé, přečtěte si o něm něco.
  • Vždy musí být k dispozici i nějaký dodatečný kontakt, pouhý elektronický pseudoformulář nestačí. Princip human contactu je vždy alespoň nějakou zárukou.
  • Podivné nabídky a šílené slevy jsou vždy alespoň podezřelé a buďte v těchto případech obezřetní. Pokud si kupujete mobilní telefon od HTC a stojí pouze 499 Kč a ještě jste přesměrování na čínskou doménu, asi to nebude úplně to pravé ořechové.
  • Chtějte vždy vědět přesné a nezpochybnitelné podmínky a lhůty dodání. Z původních několika dní po zaplacení se může stát rok zbytečného čekání.
  • Velmi pečlivě si přečtěte obecné obchodní podmínky.
  • Znejte svoje práva a jejich povinnosti.

I ve světě e-shopů se najde řada podvodníků a (bývalých i budoucích) kriminálníků a těm je třeba se vyhýbat. Ne každý obchod s koncovkou .cz musí být nutně českou, či evropskou záležitostí. Vždy je vhodné se seznámit s poskytovanými údaji o prodejci a provozovateli daného internetového obchodu a pokud uvidíte jen post box v Bulharsku, či business center uprostřed Honk-kongu, nákup příliš nedoporučujeme.

Obecně se tedy vyplatí nakupovat přes internet pouze v těch obchodech, které znáte, či na něž jsou dobré reakce nakupujících. Pokud si objednáte zboží, jsou vám jasné obchodní podmínky, znáte kontakty a veškeré potřebné informace týkající se prodejce a provozovatele internetového obchodu a víte, že zaplatíte opravdu tak jak vy chcete, směle do toho. Internetové nakupování je pohodlné a v mnohých případech je i levnější, než nákup v kamenném obchodě. Jako u všeho byste ale měli i u nakupování přes internet – řečeno jednoduše – prostě používat selský rozum. Pro více informací i rad doporučujeme si přečíst informaci ke zmíněné kontrolní akci České obchodní inspekce.

Autor: Michal Rada, 26. března 2012

Související odkazy:

Žádné komentáře
 

© 2009 Iniciativa informatiky pro občany
Elektronický kontakt na Kancelář, Právně-legislativní sekci, Publikační sekci, Poradnu, Webmastera